Indkøbskurv Kurv Vis kurv Gå til kassen Din indkøbskurv er tom
Tilføjet til kurven
stk.
Derfor vælge os
  • Altid 365 dages fortrydelsesret
  • Gratis fragt ved køb over 500 kr.
  • Autoriseret værksted
  • Officiel forhandler
Populære produkter
Nilfisk Steamtec 312
Philips FC8721/09 Performer Expert støvsuger
Electrolux ZUOQUATTRO Støvsuger
Leifheit Pegasus 120 tørrestativ
Siemens VS01E1550 Støvsuger
Siemens VS06C110 Støvsuger
Bosch Bosch Move 2in1 håndstøvsuger
Nilfisk Alto P 160.2-15 X-TRA
Leifheit LinoMatic Comfort tørrestativ
Flymo Turbo Lite 330 luftpude plæneklipper
Effekten af lysterapi - energi i hverdagen

Effekten af lysterapi - energi i hverdagen

Senest opdateret i 0 kommentarer

Der er ikke noget værre end at gå en mørk og hård vintertid i møde. Mange ender også i vinterdepressioner, hvilket selvfølgelig helst skal undgås. Derfor er der med god grund også mange der prøver sig med lysterapi. Der findes i bund og grund to former for lysterapi. Du kan bruge et såkaldt wake-up light eller du kan vælge et EnergyLight. Flere undersøgelser viser rent faktisk, at disse lysterapilamper kan hjælpe til, at man føler sig mere frisk og veludhvilet.

Philips Wake-Up Light

Et wake-up light fungerer på den måde, at den simulerer en solopgang, så du vågner mere naturligt. Du kan få mange forskellige modeller af wake-up light, Nogle har flere funktioner og indstillinger end de andre. Som sagt vækker lampen dig med en simuleret solopgang. Lyset starter op og på 30 minutter, øger den gradvist lyset, så det bliver mere og mere kraftigt. Det gør, at du vågner mere naturligt, fordi du bliver påvirket af lyset. Skulle du dog ikke være helt vågen indenfor de 30 minutter, er der en alarm der går i gang, så du kan være sikker på at komme op til tiden.

I dagligdagen som vi kender den, starter dagen når solen står op og slutter når solen går ned. Den moderne tid har dog ændret sig, så nu står mange af os op før solen og går i seng længe efter solen er gået ned. Vi skal bare huske på, at lyset er en vigtig del af vores velvære. Så det Philips Wake-up light egentlig gør er, at den forbereder kroppen på at vågne op, hvilket resulterer i en mere energisk følelse og en mere naturlig og let opvågning. En generel følelse af velvære kan påvirkes af positivt lys og derved stiger dit morgenhumør også.

Forskning i opvågning med lys

Philips har i forbindelse med lanceringen af Wake-up lights, sørget for forskningsundersøgelser der dokumenteret vise, at lamperne virker og har en effekt på slutbrugeren. De har lavet fire forskellige undersøgelser, som hver især undersøger de forskellige effekter det kan have.

Dokumentet beskriver to underliggende undersøgelser med Philips Wake-up Light, der evaluerer (A) 2 ugers brug derhjemme i forhold til at vågne op uden lys og (B) 2 ugers brug derhjemme med forskellige lysstyrker af gradvist stigende belysning (0 lux, 50 lux og 250 lux).

Det overordnede resultat fra begge grupper bekræfter, at opvågningen med gradvist stigende belysning, før vækkeuret ringer, generelt er af bedre kvalitet end uden lys. Energiniveauet for brugere ved opvågning forbedres. Deltagerne rapporterede bedre humør, bedre produktivitet, socialt samspil af højere kvalitet, samt at det blev nemmere at stå op. En kortvarig periode med omtågethed efter opvågning, kaldet søvninerti, formindskedes, når deltagerne brugte Wake-up Light.

”Wake-up Light blev anvendt i undersøgelsen med unge mennesker, 103 elever på mellem 7 og 18 år.

I løbet af den uge, de anvendte Wake-up Light, vågnede eleverne tidligere, følte sig mere udhvilede, når de vågnede, kom nemmere op og rapporterede en øget vågenhed i skolens anden time sammenlignet med den uge, hvor de anvendte den sædvanlige opvågningsmetode. B-menneskene havde størst virkning i forhold til A-menneskene, men forbedringen viste sig for begge grupper som helhed.

Vores søvn er noget af det vigtigste for, at vi fungerer optimalt. Mange af os kan godt slække lidt på søvnen for, at vi kan nå alt det vi skal med arbejde, familie og lignende. Hvis vi ikke får nok søvn, kan det have en indvirkning på de daglige funktioner. Mange af os bruger weekenderne på at indhente det manglende søvn. Det ses altså, at hvis man nedsætter mængden af lys om aftenen inden sengetid og får mere stærkt lys tidligt om morgenen, så er du på vej til en bedre start på dagen og større årvågenhed og energi.

Philips EnergyLight

EnergyLight giver dig lys i løbet af dagen. Det kan måske virke mærkeligt, når der allerede er lyst udenfor. Der skal ikke lægges skjul på, at selvom der er lyst udenfor i vinterperioderne, så er det stadig et gråt og kedeligt vejr. Generelt kan det mørke og grå vejr også nemt tage pusten fra en, så man føler sig træt og orker intet. Det kompakte blå lys som EnergyLight giver dig, kan give dig den samme energi som sollys kan. Det gode ved lampen er, at du behøver ikke sidde foran den og kigge koncentreret ind i den. Du kan bare have den stående ved siden af dig på arbejdet ved siden af computeren eller når du sidder og læser. Den skal placeres med en armlængde væk og så skal du selvfølgelig sørge for, at lyset rammer dine øjne. 20-30 minutter om dagen kan være med til at fremme et mere positivt humør og give mere energi. Endnu et plus er, at lyset er 100 % UV-frit, så det hverken er skadeligt for dine øjne eller din hud.

Det er klart at vi savner sollyset i vinterperioderne. Lys får os nemlig til at føle os mere aktive. Når der kommer et klart lys ind i vores øjne, bliver vores opmærksomhed øget og vi føler os dermed mere energiske. Når vi vågner om morgenen er vores øjne stadig tilpasset til mørket og det påvirker os hele dagen. Derfor kan man med fordel i løbet af dagen, benytte sig af et EnergyLight. Det mere klare lys, giver en større årvågenhed.

Forskning i dagslys og energi

Ligesom med Wake-Up light har Philips selvfølgelig også forsket i effekterne fra et EnergyLight. Undersøgelserne har vist, at lamperne kun har haft positiv indvirkning på de medvirkende. De kan se to undersøgelse nedenfor.

”145 raske deltagere har brugt Philips EnergyLight (2.500 lux) i mindst 1 time om dagen og i mindst 5 dage om ugen på deres arbejdsplads i 2 (ud af 4) 4-ugers perioder (de andre 2 4-ugers perioder brugte de ingen ekstra lys på deres arbejdsplads).

Selv for de patienter, der ikke havde sæsonbestemte udsving i humør og energi, har eksponeringen for klart lys forbedret vitaliteten og humøret sammenlignet med ugerne uden ekstra lys.”

”Denne laboratorieundersøgelse sammenligner virkningerne af eksponeringen for klart lys (5.000 lux) i dag- og nattetimerne ud fra forskellige psykologiske og fysiologiske mål.

Hvor indflydelsen, som det klare lys har på forskellige kropsfunktioner, varierer afhængigt af tidspunktet på dagen, er virkningen ved at modvirke træthed universel om dagen og om natten.”

Hvilken skal man så vælge?

Det kan være svært at sige hvilken man skal vælge for at finde ud af om det virker. Det er meget individuelt, hvordan vi er som mennesker og hvordan vi reagerer. Hvis du føler dig nogenlunde frisk om morgenen, så skal du måske overveje et EnergyLight, for at få lyset i løbet af dagen. Er du derimod typen der har virkelig svært ved at komme op om morgenen, så kan du jo med fordel vælge et wake-up light. Hvis du gerne vil have et EnergyLight, så er det vigtigt, at du husker på, at du skal kunne sidde ved lampen i omkring 20-30 minutter. Derfor er den perfekt hvis du har kontorarbejde. Har du derimod et job hvor du bevæger dig mere, skal du måske overveje et Wake-up light i stedet.

Skriv kommentarer eller spørgsmål

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort
Din tryghed
Altid 365 dages fortrydelsesret
Gratis levering ved køb over 500 kr.
Autoriseret serviceværksted
Officiel forhandler af alle mærker
Læs alle dine fordele
Brug for hjælp?
Vi sidder klar på telefonen frem til klokken 16:00, husk at du også kan sende os en e-mail ved at klikke på linket nedenfor.
70 777 553
Seneste anmeldelser
Stort udvalg af de bedste mærker
Tilføjet til kurven
Gå til kurven
Vis alle tilbehørsprodukter
Gå til kurven